Motivatie tijdens lockdown – een paar tips

Lockdown is niet goed voor je motivatie, dat kunnen we denk ik allemaal wel bevestigen.
Je zit veel binnen, ziet bijna niemand. Soms kan het lijken alsof er niets is waar je naartoe kunt werken of naar uit kunt kijken.
Ook ik had hier heel veel last van. De blogpost van vandaag gaat over hoe ik weer wat motivatie heb gevonden tijdens de lockdown, daarbij geef ik meteen een paar tips.

Mijn aanpak & tips

Door online school zat ik vooral veel achter mijn bureau. Ik was moe en had totaal geen zin om iets te ondernemen. Waar ik normaal heel vrolijk, positief en productief ben, had ik moeite om er elke dag weer wat van te maken.
Ik zat in een soort ‘sleur’ en het was moeilijk om hieruit te komen.
Dit was niet alleen bij mij het geval, bij veel familie en vrienden zag ik hetzelfde probleem.

Ik werd er zelfs een beetje verdrietig van. Want waar was al mijn motivatie heen? Waarom had ik geen zin meer om te leren en om vroeg op te staan?
Toen ben ik begonnen met proberen een verandering aan te brengen.

Het begon simpelweg met meer naar buiten gaan.
Na lange schooldagen is het fijn om eventjes lekker naar buiten te gaan en een rondje te hardlopen. Hierdoor kan ik mijn hoofd leegmaken, gedachten op een rijtje zetten en stress en spanning laten gaan.
Vaak kom ik positiever en met veel meer energie terug.

Daarnaast is het inmiddels ook een gewoonte om na het avondeten een groot stuk te gaan lopen. In mijn eentje of met iemand samen.
Lekker naar muziek luisteren, een podcast volgen of genieten van de stilte.
Die wandeling elke avond is één van de beste momenten van mijn dag.
Kortom; door lekker naar buiten te gaan word je energieker en krijg je meer motivatie.

Ook probeerde ik meer contact te zoeken met mensen. Uiteraard wel volgens de maatregelen ; )
Bijvoorbeeld vaker gaan wandelen met een vriendin of vaker bij mensen op bezoek gaan.
Het geeft heel veel energie om vaker mensen te zien!

Een ander manier waardoor ik veel meer motivatie heb gekregen, is door simpelweg een doel voor mezelf te stellen.
Zoals ik eerder al zei kan het voelen alsof je nergens naar toe werkt, alsof al het werk dat je nu doet niets oplevert.
Een doel voor jezelf stellen motiveert je om harder te werken en het geeft je het gevoel dat al het werk dat je doet niet voor niets is.
Zo heb ik bijvoorbeeld met een vriendinnetje afgesproken om samen te proberen cum laude te slagen. Het is nog ver weg en examens zijn bij ons nog niet aan de orde, maar het is zeker voor ons beide een motivatie om hard te werken. En dat was precies wat we nodig hadden.

Dat is een voorbeeld van een doel op langer termijn. Een doel op korter termijn is echter ook effectief!
Stel bijvoorbeeld elke dag 3 doelen die je wilt behalen. Dat kunnen grote dingen zijn, zoals aan een project werken voor school. Maar kleinere doelen zijn ook effectief, zoals eventjes de hond uitlaten.

Daar komt bij dat een planning maken ook zorgt voor meer motivatie. Elke avond maak ik een planning voor de dag daarna. Dit helpt mij om gemotiveerd met mijn dag te beginnen en om een productieve dag te hebben.

Vroeg opstaan zorgt ook voor meer motivatie. Door je dag op een rustige en positieve manier te beginnen voel je je meteen veel beter.
Daarnaast heb je door vroeg opstaan langer de tijd om jezelf klaar te maken. Door vroeg opstaan kun je bijvoorbeeld even omkleden, rustig ontbijten en eventjes douchen. Dan voel je je meteen een stuk beter!
Want ja, ook ik heb wel eens online les gevolgd in een pyjamabroek. Maar ik merk aan mezelf dat, wanneer ik normaal aangekleed ben, ik veel gemotiveerder ben.

En als laatste probeer ik minder op mijn telefoon te kijken. Hierdoor heb ik meet motivatie en heb ik een hogere productiviteit.

Dit zijn een paar voorbeelden van dingen waar ik op probeer te letten.
Je kunt deze dingen opvatten als tips en ze zelf ook toepassen.
Sinds ik me hier mee bezig houd voel ik me veel beter, dus het is het proberen waard!

Nu jij!

Misschien heb je iets aan de tips die ik heb gegeven, ik hoop het wel!

Weet dat het niet erg is als het even iets minder gaat.
Het is totaal niet gek dat je, in zo’n vreemde tijd als deze, geen motivatie hebt of het moeilijk vindt om positief te zijn.

Ik heb eerder twee blogposts geschreven die je misschien nog een beetje meer kunnen helpen.
Deze blogpost gaat over het verminderen van je schermtijd: Tips voor het verminderen van je schermtijd
En deze blogpost gaat over wat mijn persoonlijke grootste motivatie is: Wat is mijn grootste motivatie?

Ik hoop voor je dat je, mocht je net zoals ik ook moeite hebben om jezelf te motiveren, iets aan deze blogposts hebt.
Ik ga in de toekomst vaker blogposts schrijven over motivatie en productiviteit.

Maar tot die tijd: succes <3

Lees hier een een andere blogpost: Mijn vakantie 2020 in foto’s
Lees hier het gedicht Stilte: gedicht – stilte

Je kunt me ook volgen op Instagram: https://www.instagram.com/juliaschrijft/

2 gedachten over “Motivatie tijdens lockdown – een paar tips

  1. Juul
    Wat goed dat je dit schrijft ik weet zeker dat mensen die jou blog lezen hier door ge inspireert raken ik vindt het zo knap je bent een
    TOPPER

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *