Tips voor het verminderen van je schermtijd

Voor vele mensen is het best wel een ding; teveel op je telefoon zitten. Bijvoorbeeld wanneer je dingen moet doen, maar je telkens afgeleid wordt door je telefoon. Of dat je hele dagen spendeert met scrollen door Instagram en helemaal niets gedaan krijgt.

Als allereerst; waarom zou je je schermtijd willen verminderen? Mijn grootste reden is; je verspilt ontzettend veel tijd. Uit onderzoek blijkt zelfs dat we gemiddeld zo’n maand per jaar op onze telefoon zitten, wat belachelijk veel tijd is. Ga eens na wat je met al die tijd kunt doen!  

Ondanks dat we weten dat het slecht voor ons is, vinden we het toch moeilijk om onze schermtijd te verminderen. Daarom deel ik 8 tips om je op weg te helpen.

Tip 1; Zet je schermtijd aan

Op deze manier krijg je een beter overzicht van hoeveel tijd je op je telefoon spendeert. Je zit namelijk veel langer op je telefoon dan je denkt!

Toen ik bijvoorbeeld voor de eerste keer zo’n overzicht zag schrok ik best wel, ik had geen idee dat het aantal minuten per dag zo hoog was.

Tip 2; Stel applimieten in

Je kunt via instellingen of via een app op je telefoon applimieten instellen. Bij mij is dat bijvoorbeeld zo: 15 minuten Instagram en 15 minuten Snapchat. Wanneer je die tijd vol hebt gemaakt krijg je een melding en sluit de app zichzelf af.

Wanneer je de app weer opent kun je op ‘negeer limiet voor vandaag’ klikken. Het is dus niet zo dat je helemaal niet meer in de app kunt. Toch is het een extra reminder aan dat je teveel op je telefoon zit, wat altijd fijn is.

Tip 3; Apps verwijderen

Wanneer je merkt dat je nog steeds teveel op je telefoon kijkt, kun je de desbetreffende apps ook helemaal verwijderen. Hierdoor moet je de apps weer opnieuw downloaden om erop te kijken en vaak is dit te veel moeite voor bijvoorbeeld die ‘5 minuten’ Instagram en leg je je telefoon weer weg.

Tip 4; Zet je meldingen uit

Door je meldingen uit te zetten word je niet afgeleid door alle geluiden en ben je dus minder geneigd om op je telefoon te kijken.

Als je wel bereikbaar wilt blijven kun je ervoor kiezen om alleen de meldingen uit te zetten van de apps die je afleiden, dus in mijn geval staan de meldingen van Instagram en Snapchat uit. Op die manier raak ik niet afgeleid en kijk ik minder op mijn telefoon, maar ben ik wel nog bereikbaar via bijvoorbeeld Whatsapp en hoor ik het als ik gebeld wordt.

Tip 5; Stel schermvrije momenten in

Dit kun je doen door een app als Forest te gebruiken. Forest schakelt voor een bepaalde tijd alle apps uit die je af kunnen leiden. Dit is bijvoorbeeld tijdens het leren heel handig.

Ook kun je via instellingen {in ieder geval op IOS} schermvrije momenten instellen. Stel een tijd in en vink vervolgens aan welke apps allemaal geblokkeerd moeten zijn. In die tijd kun je niet in die apps kijken. De apps die niet aangevinkt zijn kun je nog wel gebruiken, waardoor je dus nog wel bij bijvoorbeeld je agenda kunt of nog steeds kunt bellen.

Tip 6; Leg je telefoon uit het zicht of buiten bereik

Zo’n makkelijke tip, maar heel effectief! Leg bijvoorbeeld op een feestje je telefoon niet op tafel of laat hem niet in je broekzak zitten. Of leg tijdens momenten waarop je echt gefocust moet zijn, je telefoon in een andere ruimte.

Alleen al dat je telefoon niet bij je in de buurt is en dat je je telefoon niet ziet of voelt helpt enorm om minder op je telefoon te kijken.

Tip 7; Begin je ochtend zonder telefoon

Ervoor kiezen om in de ochtend je telefoon tot een bepaalde tijd uit te laten helpt ook ontzettend goed om je schermtijd te verminderen. Hierdoor start je je dag goed en zonder telefoon, met als gevolg dat je de rest van de dag ook minder geneigd bent om op je telefoon te kijken.

Tip 8; Zet je telefoon helemaal uit

Natuurlijk kun je ook nog je telefoon helemaal uitzetten. Als je hem dan ook nog buiten bereik legt kun je al helemaal niet toegeven aan de neiging om op je telefoon te kijken.

Hopelijk helpen deze tips om minder op je telefoon te kijken!

Ergens voelt het een beetje raar. Dat we hulp nodig hebben van bijvoorbeeld een applimiet om minder op onze telefoons te kijken.

Weet wel dat het niet gek is als je problemen hebt met je schermtijd laag houden. Iedereen – ik maak me er ook schuldig aan – heeft van die dagen waarop je je schaamt voor hoeveel uur je naar je telefoon hebt gekeken. Of dat je eigenlijk moet focussen, maar je continu afgeleid raakt door je telefoon en daardoor niets gedaan krijgt.

Dat je je bezighoudt met je schermtijd verminderen en dat je je beseft dat je teveel op je telefoon zit, is al heel wat!

Deel je eigen ervaring met schermtijd in de comments :]

1 gedachte over “Tips voor het verminderen van je schermtijd

  1. Wow, Julia…wat superleuk!
    Mag ik juliaschrijft adviseren aan cliënten? Want het is natuurlijk veel leuker om deze dingen te leren van een leeftijdgenoot dan van een “52 jarige Sensi-heks”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *